TO THE PROJECT OF THE METHODICAL HANDBOOK ON ENGLISH FOR STUDENTS-CHEMISTS - Студенческий научный форум

X Международная студенческая научная конференция Студенческий научный форум - 2018

TO THE PROJECT OF THE METHODICAL HANDBOOK ON ENGLISH FOR STUDENTS-CHEMISTS

Сигитова Г.П. 1
1Владимирский государственный университет имени А.Г. и Н.Г. Столетовых
 Комментарии
Текст работы размещён без изображений и формул.
Полная версия работы доступна во вкладке "Файлы работы" в формате PDF
Проектируемое пособие предназначено для обучения английскому языку студентов химического факультета и рассчитано на курс освоения языка в специальных целях. Пособие предназначено для студентов, освоивших английский язык в рамках программы общеобразовательной школы. Основной целью пособия является дальнейшее совершенствование языковых навыков, а также освоение специального лексического запаса для чтения и понимания специальной литературы.

Тексты пособия подобраны с учётом основных тем, обсуждаемых в научных кругах, а также деятельности, предусмотренной спецификой данной специальности.

Учебное пособие содержит словарь. Словарь включает термины, относящиеся к неорганической и органической химии. Дополнительно в него включены термины из физической химии, химии нефти и газа, термины, связанные с химическим лабораторным оборудованием. Количество слов - 1094 единицы. К терминам дается транскрипция.

Словарь предназначен для студентов химических и химико-­технологических факультетов высших учебных заведений. Словарь ставит своей целью оказать помощь в чтении и переводе данного типа текстов и способствовать развитию языка как механизма общения при использовании химических терминов.

Считаем, что предлагаемая организация занятий по английскому языку будет способствовать более интенсивному развитию у студентов, специализирующихся по химии, ряда общих и профессиональных компетенций.

Приведем пример структурирования одного из уроков данного пособия.

Text 1

A LESSON IN THE HISTORY OF LITTLE THINGS

Until the beginning of the seventeenth century mankind had little understanding of the structure of the material world. Man believed that stones were stones, fire was fire, and water was simply water. Now we know that all kinds of substances consist of very small invisible particles — atoms. They make up all the elements and compounds that exist in the world, the air that man breathes, the ground on which he walks, man's food. Their interactions provide the energy that man uses.

In this connection, the question at once arises: what atoms are like. The determination of the exact nature of nature was a very difficult and interesting problem. For a hundred years some of the best men of science on earth thought of it, and today many scientists do a lot of research.

The word atom came from the Greek and means "indivisible". The ancient Greeks studied the structure of matter and noted that it is possible to divide and further subdivide a stone until the particles become like powder, which they thought was the limit of divisibility. The same was true for other common substances, such as wood or water or minerals. They called these smallest particles atoms. But since the Greeks were philosophers and not experimenters, they had no real understanding and knowledge of the true structure of matter.

It was at the beginning of the nineteenth century that the scientists first established experimentally the atomic theory of the structure of matter. They found that the simple forms of matter were chemical elements which consisted of atoms — particles of very small size.

At the end of the nineteenth century scientists achieved a great quantity of information on the atomic structure of matter and the general nature of the atom. They discovered most of the chemical elements and found that the atoms of each element were different in chemical and physical properties from the properties of other elements.

A further discovery was that the atoms combine in small numbers and form units of matter or molecules and that in all substances the atoms and molecules are in a state of rapid motion. Besides, some fundamental chemical characteristics became clear. One of these was that atoms group according to their atomic weights into eight groups the chemical properties of which are similar.

Упр. 1.

Найдите эквиваленты следующих словосочетаний в тексте и

прочитайте их:

1) материальный мир, 2) все виды, 3) очень маленькие невидимые частицы, 4) их взаимодействия, 5) существуют в мире, 6) трудная и интересная проблема, 7) самые лучшие ученые на земле, 8) структура вещества, 9) впервые экспериментально установили, 10) атомная теория структуры вещества, 11) простые формы вещества, 12) химические элементы, 13) очень маленький размер, 14) огромное количество информации, 15) общая природа, каждый элемент, 16) химические и физические свойства, 17) свойства других элементов, 18) атомы и молекулы, 19) быстрое движение, 20) соответствуют их атомному весу.

Упр. 2.

Переведите следующие словосочетания на русский язык:

1) the structure of the material world, 2) all kinds of substances, 3) make up all the elements and compounds, 4) provide the energy, 5) the determination of the exact nature, 6) do a lot of research, 7) studied the structure of matter, 8) possible to divide and further subdivide, 9) become like powder, 10) the limit of divisibility,

other common substances, 12) had no real knowledge of the true structure of matter, 13) the atomic theory of the structure of matter, 14) consisted of atoms, 15) particles of very small size, 16) achieved a great quantity of information, 17) the atomic structure of matter, 18) the general nature of the atom, 19) discovered most of the chemical elements, 20) combine in small numbers and form units of matter or molecules.

Упр. 3.

Найдите в тексте предложения со словосочетаниями из упр.2, прочитайте и переведите их на русский язык.

Упр. 4.

Ответьте на вопросы:

What do all kinds of substances consist of?

What provides the energy that men use?

What are atoms like?

What did the word atom come from? What does it mean?

What did the ancient Greeks note when they had studied the structure of matter?

When did the scientists first establish the atomic theory? How?

What did they found?

What was discovered by the scientists later?

Упр. 5.

Выберите правильное слово и дополните предложения:

Knowledge, matter, material, invisible, substances, elements, compounds, nature, properties, physical.

1. Until the beginning of the seventeenth century mankind had little understanding of the structure of the (1) world. 2. Now we know that all kinds of (2) consist of atoms. They are small (3) particles. 3. Atoms make up all the (4) and the (5) that exist in the world. 4. The ancient Greeks studied the structure of (6). 5. The ancient Greeks were philosophers and not experimenters, they had no real understanding and (7) of the true structure of matter.

Упр. 6

Исправьте неправильные утверждения:

1.Not all the substances consist of atoms. 2. Atoms are big particles. 3. Atoms are well visible particles. 4. One can easily notice atoms. 5. Not only the Greeks but also the Germans studied the structure of matter. 6. The determination of the exact nature of nature was not a problem. 7. The ancient Greeks did not do experiments with atoms. 8. Only at the beginning of the twentieth century the scientists established experimentally the atomic theory of the structure of matter.

Упр 7.

Составьте подробный план текста, озаглавьте каждую часть.

Упр 8.

Используя ключевые слова упр.2, перескажите текст “ A Lesson in the

History of little things” по плану.

5

Просмотров работы: 190